Archidiecezja Poznanska
Kalendarz Wydarzen
Marzec 31, 2017 (19:30)
Męska Droga Krzyżowa

Duszpasterstwo Mężczyzn Archidiecezji Poznańskiej zaprasza na Męską Dro...


Kwiecień 1, 2017 (16:00)
Odwiedziny wspólnoty L’Arche

Msza św. pod przewodnictwem Arcybiskupa Stanisława Gądeckiego, Metropol...


Kwiecień 2, 2017 (12:00)
Nauka rekolekcyjna Metropolity Poznańskiego

Msza św. pod przewodnictwem Arcybiskupa Stanisława Gądeckiego, Metropol...


Kwiecień 7 (17:00) - Kwiecień 08 (17:00), 2017
Spowiedź przez 24 godziny

W odpowiedzi na prośbę Ojca Świętego Franciszka organizujemy w Poznaniu...


Kwiecień 8, 2017 (16:00)
Verba Sacra – Medytacje o sakramencie małżeństwa

W sobotę 8 kwietnia 2017 r. o godz. 16:00 odbędzie się w Bazylice Archi...


 
slowa1.jpg

ewangelia dnia
dzieła, które
czynię, świadczą o
Mnie, że Ojciec Mnie
posłał. Przyszedłem
w imieniu Ojca mego
mapa archidiecezji
Mapa archidiecezji
kalendarz
Luty 2017 Marzec 2017 Kwiecień 2017
  Ni Po Wt Śr Cz Pi So
Tydzień 9 1 2 3 4
Tydzień 10 5 6 7 8 9 10 11
Tydzień 11 12 13 14 15 16 17 18
Tydzień 12 19 20 21 22 23 24 25
Tydzień 13 26 27 28 29 30 31
dzisiaj
30 Marca 2017
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Amelia, Aniela,
Częstobor, Jan,
Kwiryna, Kwiryn
Do końca roku zostało 277 dni.
logowanie

Organizowanie zajęć z religii i etyki w publicznych przedszkolach i szkołach w roku szk. 2016/2017

Ministerstwo Edukacji Narodowej uprzejmie przypomina, że od roku szkolnego 2016/2017, uczeń uczęszczający zarówno na  zajęcia z religii, jak i na zajęcia z etyki ma wliczane do średniej ocen roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z każdego z tych zajęć[1].
Ponadto informuje, że z dniem 1 września 2016 r. określono nowe zasady dotyczące umieszczania ocen z religii i z etyki na świadectwach szkolnych[2]. Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkół, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się:
* poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć (bez żadnych dodatkowych adnotacji),
* ocenę z religii albo z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena,
* ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i na zajęcia z etyki.
Pozostałe zasady dotyczące organizowania nauki religii i etyki, przedstawione w informacjach publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w poprzednich latach, nie uległy zmianie. Dla przypomnienia prezentujemy jednak kilka z nich poniżej.
Organizacja zajęć religii i etyki w szkole

Religia (określonego wyznania) i etyka są zajęciami dodatkowymi, w których uczeń uczestniczy na zasadzie dobrowolnego wyboru. Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii, z etyki lub w zajęciach z obu przedmiotów jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia.
Szkoła nie może domagać się od rodziców lub pełnoletniego ucznia oświadczenia o nieuczęszczaniu na lekcje religii lub etyki. Należy jednak poinformować szkołę,  także w formie pisemnego oświadczenia o ewentualnym wycofaniu wcześniej złożonego oświadczenia deklarującego udział ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki.
Oświadczenia w sprawie udziału ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki, istotne dla organizacji pracy szkoły, są dokumentami zawierającymi dane osobowe. Zatem informacje w nich zawarte mogą być przetwarzane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych[3].
Dyrektor szkoły, umieszczając zajęcia z religii i z etyki w planie zajęć szkolnych powinien uwzględnić różne uwarunkowania istotne dla planowania pracy szkoły (środowiskowe, lokalowe, kadrowe, komunikacyjne). Powinien on wybrać rozwiązanie, które wszystkim uczniom – zarówno biorącym udział w zajęciach z religii i/lub z etyki jak i nieuczestniczącym w zajęciach z tych przedmiotów – zapewni właściwą opiekę i bezpieczeństwo. Dodatkowo należy umożliwić ewentualnym chętnym udział w zajęciach z obu omawianych przedmiotów.
Decyzję dotyczącą wskazania konkretnego czasu, w którym będą się odbywać zajęcia z religii w publicznym przedszkolu ustala dyrektor przedszkola w ramowym rozkładzie dnia każdego oddziału przedszkolnego. Plan ten ustala się na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem m.in. zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
Kwalifikacje nauczycieli etyki
Stosownie do obowiązujących przepisów[4], stanowisko nauczyciela etyki może zajmować osoba, która ukończyła odpowiednio:
1) studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na kierunku (specjalności)     zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada    przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na kierunku, którego zakres      określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie   treści      podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego  przedmiotu lub      prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie   pedagogiczne lub
3) studia wyższe (licencjackie lub magisterskie) na kierunku (specjalności)   innym,      a  ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu     lub   prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
W szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel, który ukończył studia wyższe w zakresie filozofii lub etyki lub ukończył inne studia wyższe i studia podyplomowe w tym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne. Możliwe jest również  powierzenie prowadzenia zajęć z etyki nauczycielowi, który ukończył studia wyższe w innym zakresie niż filozofia/etyka. Stanie się to wówczas, jeśli ich program obejmował treści nauczanego w szkole przedmiotu etyka w zakresie wynikającym z podstawy programowej przedmiotu, określone dla danego etapu edukacyjnego.
Decyzje w zakresie organizacji pracy szkoły lub placówki, w tym o powierzeniu nauczycielowi prowadzenia określonych zajęć, podejmuje dyrektor szkoły[5]. To on ocenia kwalifikacje nauczyciela do nauczania przedmiotu etyka oraz uwzględnia zakres treści nauczania wynikający z podstawy programowej tego przedmiotu.
Biorąc pod uwagę zakres treści przedmiotu etyka określony w podstawie programowej dla I, II i III etapu edukacyjnego można przyjąć, że w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może również prowadzić nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. W klasach IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum – również nauczyciel, który w trakcie studiów wyższych zrealizował zajęcia z zakresu filozofii lub etyki.
[1] Przepis § 20 ust. 2  i § 21 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 201 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U.  z  2015 r. poz. 843 i z 2016, poz. 1278).
[2] Przepis pkt 11b w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 893, z późn. zm.).
[3] Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016, poz. 922 – tekst jednolity) przedszkola i szkoły, w których oświadczenia zostały złożone, są zobowiązane jako administratorzy tych danych,  do dołożenia  szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą. W szczególności przedszkole i szkoła są zobowiązane zapewnić, aby dane te były przetwarzane zgodnie z prawem, zbierane dla oznaczonych zgodnie z  prawem celów i niepoddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami, merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane oraz przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania (czyli do czasu ukończenia szkoły przez ucznia, którego ten dokument dotyczy).
[4] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół  i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2015 r., poz. 1264,  j.t.).
[5] Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156, z późn. zm.).